وبلاگ مطلب اینترنت اشیاء از علیرضا زارع جدس

وبلاگ فناوری اینترنت اشیاء و کاربرد های آن از علیرضا زارع جدس

وبلاگ مطلب اینترنت اشیاء از علیرضا زارع جدس

وبلاگ فناوری اینترنت اشیاء و کاربرد های آن از علیرضا زارع جدس

اینترنت اشیاء که مخفف IoT به هر چیزی که قابلیت اتصال به اینترنت برایش فراهم باشد و قابلیت پردازش اطلاعات و گرد آوری و ذخیره داده ها فراهم باشد که کاربرد های محدود ناپذیری دارد.

بایگانی

کاربردهای اینترنت اشیاء

علیرضا زارع جدس |

کاربرد های اینترنت اشیاء

محدودیت در استفاده از اینترنت اشیاء در زندگی روزمره وجود ندارد در تمام اشیاء پیرامون میتوان از فناوری اینترنت اشیاء استفاده کرد.

مبحث هایی که میتوان با اینترنت اشیاء در نظر گرفته شده و کاربردی باشند :

  • صنعت 
  • کشاورزی
  • پزشکی
  • امنیت
  • آموزش

دسته بندی میشود.

خانه های هوشمند : افراد میتوانند از ساعت های هوشمند ردیاب سلامتی که نیز از اینترنت اشیاء بحره گرفته استفاده کنند . با اعمال اینترنت اشیاء برای خانه ها مصرف انرژی کمتر میشود اداره و مدیریت انرژی انجام شده و میتوان با نظارت بر امنیت خانه یا شرکت و کارخانه نظارت داشت. و تمام این کارها به شکلی ساده توسط گوشی های هوشمند ، تبلت و رایانه ها امکان پذیر هستند.مطلع شدن از تاریخ انقضای یک خوراکی در صورتی که یخچال شما به اینترنت اشیاء مجهز باشد.

 

اینترنت اشیاء در صنعت حمل و نقل : حسگر های یک وسیله نقلیه امکان جمع آوری داده ها و تصمیم گیری سریع را دارا میباشند. مثال زمانی که میخواهید سبقت بگیرید به شما اطلاع میدهد که چه هنگام سبقت بگیرید. یا اینکه میتوان خودرو خود را که به اینترنت اشیاء مجهز است در مکانی دور از محل کار خود پارک کرده و با خیال راحت به سر کار خود روید زیرا در صورت بروز مشکل از طریق گوشی همراه شما به شما اطلاع رسانی میکند.

 

در کارخانجات : کارهای تکراری و خطرناکی که ممکن است برای کارکنان مشکلاتی به همراه بیاورد را رفع کرده و نیز نظارتی بر ورود و خروج کارکنان کارخانه دارد و میتواند در صورت پخش گاز های خطرناکی به کارکنان سریع تر هشدار دهد و محاسبات زیادی در رابطه با تولید یک محصول را ارائه کند.

 

اینترنت اشیاء در شهر ها : نیز کاربرد های فراوانی دارد مانند : کنترل ترافیک با نظارت بر سیستم های حمل و نقل و چراغ های راهنما و امنیت عمومی که در صورت بروز مشکل ، قتل ، سرقت ، تصادف به سرعت پلیس را مطلع کرده و از بروز مشکلات بزرگ تر جلوگیری میکند.میتوان با این فناوری زیر ساخت های شهری را ایمن کرده و به توسعه آن پرداخت .

 

اینترنت اشیاء در آموزش و پروش : نیز باعث شده که بر سلامت روان و بهداشت دانش آموزان نظارت داشته باشد و حضور و غیاب و حضور دانش آموزان در مدرسه را نظارت کند.

یادگیری در خانه نیز یکی از کاربرد های آموزش اینترنت اشیاء است.

 

در کشاورزی : که به آن کشاورزی هوشمند هم میگویند، که میتوان با این فناوری کشاورزی را از راه دور کنترل کرده و نیز از علائم حیاتی و بیماری های گیاه را فراخوانی و طبق آن مجموعه محاسبانی انجام دهد و اطلاع رسانی کند . این فناوری تا کنون در کشور هایی که صادرات کشاورزی بالایی دارند کاربرد های فراوان و سود آوری داشته است.

امنیت و نظارت بر محیط زیست : با نظارت بر کیفیت آب و هوا و شرایط آلودگی خاک را بررسی میکند و بر حرکات موجود یک زیستگاه نظارت دارد و میتوان مکان دقیق آن ها را نشان دهد .

نظارت بر محیط زیست میتواند سیستمی باشد که هشدار اولیه زلزله و سونامی را ارائه دهد و از خسارات جان مردم جلوگیری کند. و آن قدر بزرگ و کاربردی متواند باشد که میتواند یک منظقه جغرافیایی یا حتی یک سیاره را زیر نظر داشته و مدیریت کند.

 

در پزشکی : دستگاه های اینترنت اشیاء میتوانند از راه دور سلامت بیمار نظارت داشته باشند فعالیت های بیمار مانند: نظارت بر فشارخون و نظارت بر ضربان قلب را شامل میشود و تخت های هوشمند که پر کاربرد ترین نمونه است و علائم حیاتی بیمار را میتواند نشان دهد. دیگر کاربرد این فناوری در پزشکی ضد عفونی تجهیزات و فضای بیمارستان به صورت تکرار در ساعتی مقرر .

کاربردی که این روز ها بیشتر از آن استفاده میشود و مربوط به پزشکی است تراشه ای که زیر پوست کودک تزریق شده و علائم حیاتی و تب و گروه خونی و دیگر اطلاعات دیگر کودک را نمایش میدهد بدون آنکه برای او آزار دهنده و مضر باشد!

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی